Czas Ostrzeszowski

  » Czas Ostrzeszowski\2004 rok\Numer 13


  »   Archiwalne numery
  »   Ogłoszenia drobne
  »   Reklama
  »   Prenumerata elektroniczna





AWIONETKI Z MĄKOSZYC

    Już w 2002 r., podczas dożynek, na mąkoszyckim niebie można było oglądać zgrabne sylwetki małych samolotów, które budował m.in. Krzysztof Wierzbiński z Ligoty Rybińskiej. Można było również skorzystać z lotów. Obecnie p. Wierzbiński, konstruktor amator, dzierżawi halę w Mąkoszycach i tam "składa" swoje samolociki. Udało mi się spotkać z p. Krzysztofem w momencie, gdy kolejny samolot przygotowywał do transportu do Wrocławia, celem przeprowadzenia lotów próbnych.


    Jak to się stało, że związał się Pan z lotnictwem?
    Z wykształcenia jestem technikiem mechanikiem, z lotnictwem jako hobby mam do czynienia od 30 lat, natomiast z budową samolotów od 10 lat i robię to amatorsko. Mam licencję pilota, lotniarza, spadochroniarza. Działam wspólnie z kolegą Kazimierzem Barczewskim, w ramach Stowarzyszenia Konstruktorów Amatorów we Wrocławiu.


    Proszę przybliżyć samolot od strony technicznej.
    To już 10. egzemplarz, który wyszedł spod naszych rąk. Budujemy je wg dokumentacji amerykańskiej. Jest to sprawdzona, bezpieczna i popularna w świecie konstrukcja. Samoloty nazywają się CH 601 Zodiak. Wykonujemy je na prywatne zamówienie członków naszego stowarzyszenia. Są to aparaty dwuosobowe, służą głównie do rekreacji. Mogą z nich korzystać biznesmeni, zwłaszcza po wstąpieniu do UE będzie to superśrodek lokomocji, biorąc pod uwagę stan naszych dróg. Koszt jednej maszyny to ok. 120.000 zł. Konstrukcja jest metalowa - stop aluminium. W materiał, części, zaopatrujemy się w dużych zakładach lotniczych, takich jak Mielec czy Świdnik. W większości są to materiały sprowadzane z Zachodu. Stosujemy dwa typy silników: Rotax lub Subaru 1,8 l. Jako paliwo służy benzyna samochodowa. Zbiornik 90 l starcza na ok. 1000 km. Do startów i lądowań wystarcza 150 m równego, trawiastego terenu. Prędkość przelotowa to 170 km/h. Samolot jest komfortowo wyposażony, ma wszystkie niezbędne przyrządy nawigacyjne, ogrzewanie i nadmuch świeżego powietrza, radiostację oraz taki system ratowania (spadochron), który ratuje całość tj. samolot i załogę. Firm podobnych do naszych jest kilkanaście. Problemem jest dostęp do materiałów konstrukcyjnych, których trzeba szukać w różnych miejscach i często długo trzeba na nie czekać. Nieżyciowe są przepisy pozwalające na latanie tymi samolotami, skomplikowana jest procedura uzyskania licencji pilota - obowiązuje taka jak pilotów samolotów pasażerskich czy myśliwskich. Może po wejściu do Unii coś się zmieni i korzystanie z tego typu samolotów stanie się powszechniejsze. Samolot do latania dopuszcza Urząd Lotnictwa Cywilnego w Warszawie. Robi to na podstawie prowadzonej dokumentacji budowy samolotu. Urząd ten powołuje zespół inspektorów, który prowadzi nadzór do końca - do oblotu i wydania ostatecznego pozwolenia. Oblotu dokonuje pilot doświadczalny, który wydaje opinię o sprawności samolotu. Właśnie ten stojący przed halą egzemplarz (pierwszy w tym roku) przygotowujemy do transportu na lawecie do Wrocławia, gdzie odbędą się loty próbne. Właściciel, który ten samolot kupi, musi mieć od ULC zgodę na jego użytkowanie.


    Proszę jeszcze zdradzić plany na przyszłość.
    Potrzebna jest większa hala montażowa, obecną dzierżawimy. Konieczne jest własne lądowisko, a takie już w Mąkoszycach przygotowujemy. Będziemy stawiać metalowy hangar. Jesteśmy w trakcie oficjalnego otwarcia zakładu. Tutejsze władze lokalne sprzyjają nam, za co gorąco dziękujemy. Dla Mąkoszyc, dla gminy Kobyla Góra, dla Ziemi Ostrzeszowskiej jest to reklama, są miejsca pracy. Jeśli zmienią się obecne przepisy, to planujemy loty turystyczne, widokowe nad regionem.
    Panu Krzysztofowi dziękuję za wyczerpujące objaśnienia i życzę spełnienia zamierzeń. Dziękuję również sołtysowi p. B. Kulli za pośredniczenie. W tym samym czasie, kiedy ja rozmawiałem z konstruktorem, przyszła wycieczka z przedszkola. Dzieci były bardzo zainteresowane "stalowym ptakiem". Kto wie, może Mąkoszyce, Kobyla Góra lub Ostrzeszów stanie się znanym ośrodkiem produkcji samolotów, a oświata wzbogaci się o szkoły przygotowujące pilotów lub mechaników i konstruktorów lotniczych.

Ryszard Pala


1994 - 2007 © Borkow

strzeszowski&r=ns.gif" tppabs="http://stat.4u.pl/cgi-bin/s.cgi?i=czasostrzeszowski&r=ns" width="1" height="1">